Lars Sundqvist & Co AB
Snäckvägen 36, 414 75 Göteborg
Tel.: +46 703792202
E-post: info@sundqvist-co.se
Momsreg.: SE556952796201
Org. Nr: 556952-7962
Lars Sundqvist Snäckvägen 36 414 75 Göteborg |
Telefonbostad | 031-123025 |
Mobil | 0703-792202 |
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den. | |
webb | www.sundqvist-co.se |
Företag | verksamheten bedrivs i ett svenskt AB med F-skatt och ansvarsförsäkring |
Född | 1963-08-22 |
Civilstånd | Gift, en vuxen dotter |
Moment Group |
jan 2017—sep 2018 |
Moment Group, noterade på First North Premium, är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden med varumärken som Wallmans salonger, Oscarsteatern och Hamburger börs samt Hansen och 2Entertain mfl. Uppdraget påbörjas i januari och är interim CFO i koncernen under en kommande föräldraledighet.
LGT Group AB |
nov 2017—dec 2017 |
LGT är en transport och logistikkoncern baserades i Sverige, Danmark, Finland och Litauen specialiserade på möbler. Uppdraget är finansiell controlling med bland annat konvertering av redovisningsprinciper och enhetlighet i finansiella rapporter.
Karlastaden Holding AB |
sep 2016—okt 2017 |
Koncernen bildades under i sommaren 2016 i syfte att etablera Karlastaden i Göteborg, en modern stadsdel med bland annat 2 000 lägenheter, hotell kommersiella lokaler i olika utformningar med målet att färdigställa från och med år 2021.Uppdraget har varit att etablera en bygga koncernstruktur lämpad för framtida fastighetstransaktioner samt att skapa rutiner och system för uppföljning och prognostisering av såväl juridiska enheter som projekt.
Wästbygg gruppen AB |
november 2015-april 2016 |
Wästbygg är ett av Sveriges tio största byggföretag utanför markentreprenader. Mitt uppdrag var förändring av styrnings- och rapporteringsmodell inklusive införandet av månads- och kvartalsrapportering samt att införa internationell redovisningsstandard, IFRS med vissa helt nya redovisningsprinciper. Inom ramen för styrning har uppdraget omfattat allt från olika typer av verksamhetspolicys, bolagsstyrningsmodell, ekonomimanualer till nya nyckeltal.
I uppdraget ingick också att upphandla och ansvara för installation av Cognos som koncernredovisningssystem.
Opus Group AB |
november 2015 |
Opus är ett svenskt börsnoterat bolag som bedriver merparten av sin verksamhet, bilprovning, utanför Sverige. Bolaget stod inför ett skifte av CFO och flera stora affärsbeslut mitt i denna process. Mitt uppdrag var att utreda en internationell särfinansiering av vissa tillgångar med utifrån allt från redovisning, potentiell finansiering och skattefrågor relaterad till detta.
Jag deltog också i revisionskommitténs förberedande arbete och avlastade avgående CFO i allmänna frågor samt bidrog i utvecklingen av finansiella rapporter.
Sigma ITM Norway AS |
september 2015-oktober 2015 |
Sigma ITM Norway AS är delägt mellan Sigmakoncernen och lokalt management. Verksamheten etablerades 2013 under ständig utveckling och tillväxt och affärsutveckling.
Uppdraget var att utvärdera avtalspaket för en ny affärsmodell.
Danir AB |
april 2015-maj 2015 |
Danir är en entreprenörsdriven företagsgrupp med cirka 2 000 medarbetare inom många marknadssegment, företrädesvis tjänstesektorn.
Uppdraget var att bistå i en global försäkringsupphandling, sammanställa värden, informera ingående koncernbolag om försäkringsomfattning och att bistå ansvarig bolagsjurist i implementationen av en ny försäkringslösning.
MTEK Development |
november 2014-juli 2015 |
MTEK är ett kunskapsföretag inom företrädesvis produktion och inköp & logistik. Verksamheten är att erbjuda avancerad kunskapsöverföring främst inom elektronikområdet med fokus på Algeriet där ett representationskontor är etablerat.
Uppdraget var bland att skapa prognosrutiner rapportering till ägare, samt att vara bryggan mellan verksamheten och den externa redovisningsfunktionen. Efter ägarförändringar sommaren 2015 upphörde uppdraget som var på deltid.
DIAB Group AB, Laholm |
maj 2014-oktober 2014 |
DIAB är en koncern med tillverkning och efterbehandling av egna produkter i sex länder med säljkontor i ytterligare tio länder. Produkten är ett PVC-material som används som kärnan i olika applikationer, allt från byggkonstruktioner, fordonsväggar, vindkraftsvingar till surfbrädor.
Uppdraget var att vara interim CFO under fem månader mellan avgående och nyrekryterad CFO och samtidigt påbörja processen med ny rapportering mer fokuserad på operationell uppföljning snarare än tidigare mer fokuserad på finansiell rapportering. Uppdraget påbörjades utan överlämning från tidigare CFO, men när ny CFO var på plats skedde succesiv överlämning under flera veckor. I rollen ingick personalansvar för två medarbetare och ytterst för bolagets koncernredovisning.
AcobiaFLUX AB |
december 2013-januari 2016 |
AcobiaFLUX är ett produkt- och tjänsteföretag för styrning och övervakning av trafik-, fastighetssystem och industriella processer etablerat på fem platser i Sverige och Norge.
Uppdraget var initialt att genomföra ett förändrat system för uppföljning och rapportering tillsammans med nya ekonomiska rutiner och en modell för likviditetsplanering, styrelserapportering, budgetering. Under en längre period deltog jag i och ledningsarbete på deltid. Uppdraget har genomförts i många faser på både hel- och deltid för att 2016 vara enskilda punktinsatser.
Sigma AB - CFO | juni 2001 - december 2013 |
Sigma är ett konsultföretag inom IT och Teknikinformation som då omsatte 1,5 miljarder med 1 600 anställda i åtta länder. Som CFO i ett börsnoterat bolag har man det övergripande ansvaret för all form av ekonomirapportering, redovisningsprinciper, finansiering, skatteplanering och investerarkontakter. Under min tid på bolaget producerade jag knappt fyrtio publika kvartalsrapporter och mer än tio tryckta årsredovisningar där jag också arrangerade bolagsstämmor för bolagets cirka 7 000 aktieägare. Därtill har jag arbetat mycket med såväl affärsjuridik som försäkringsfrågor och allmänt ledningsarbete. Jag var medlem i koncernledningen och agerade såsom styrelsens sekreterare under hela anställningen. Koncernchefen och jag arbetade mycket tätt tillsammans. Som mest var det ett trettital operativa dotterbolag i koncernen.
Sigma var ett bolag i ständig förändring med såväl förvärv, nyetableringar men också både försäljningar och avveckling av bolag för där jag hade ansvaret för kring de finansiella frågorna och var djupt involverad i olika former av såväl avtal som bolagsjuridik. I mina uppgifter ansvarade jag också för upphandling av såväl bankavtal som revisionstjänster.
Allgon Microwave AB - ekonomichef | februari 1998 - juni 2001 |
Allgon tillverkade egenutvecklade mikrovågslänkar till telekomindustrin och var nystartat när jag började. Efter tre år hade det vuxit till cirka 100 anställda med kunder över hela världen. Som ekonomichef i ett bolag under uppbyggnad svarade jag för samordning av rutiner affärssystem samt verksamhetens uppföljning. Jag ingick i affärsområdets ledningsgrupp och hade ett mycket nära samarbete med VD.
Bilspedition Transport & Logistics, BTL-controller m.m. |
januari 1990 - januari 1998 |
Under den större delen i BTL arbetade jag med olika shippingintressen men också andra affärsenheter och var till viss del involverad i informationsfrågor. Min roll varierade under perioden allt från operationell och finansiell controlling till styrelsearbete i dotterföretagen och drift av vissa specialfartyg. Jag var dessutom delaktig i finansiering av nyinvesteringar. När det beslöts att avveckla hela shippingverksamheten var jag djupt involverad i den processen.
Parallellt med detta ansvarade jag för koncernredovisning och controlling för olika bolagsgrupper inom koncernen och drev olika projekt.
ADR-Transport AB – ekonomichef | oktober 1985 - december 1989 |
Bolaget var ett kombinerat åkeri och speditionsföretag som ursprungligen var ett familjeföretag som växte till ett hundratal fordon på flera platser i Sverige. Bolaget förvärvades av BTL-koncernen och var i en stark expansionsfas med nyetableringar i såväl Tyskland som Norge utöver företagsförvärv i Sverige. Huvudsysselsättningen var ekonomichef men jag deltog också aktivt i det operativa arbetet.
Hagström & Sillén AB (Ernst & Young, EY) - revisor | augusti 1983 - oktober 1985 |
Under drygt två år arbetade jag som revisor. Där lade jag grunden för mycket praktiskt ekonomiarbete samt fick en bred erfarenhet av olika branscher och typer av företag.
Universitetsutbildning | ||
Nationalekonomi | 10p | 1993-1994 |
Arbetsledning | 20p | 1985-1986 |
Beskattningsrätt | 10p | 1984 |
Handelsrätt | 30p | 1982-1985 |
Gymnasieutbildning | ||
3-årigt ekonomiskt gymnasium | 1979-1982 | |
Militärtjänstgöring | 1982-1983 |